Minskad vardagstrafik i nya systemet

För att skapa utrymme för långsiktig hållbarhet i det nya kollektivtrafiksystemet gör Skellefteå buss och Skellefteå kommun tillsammans justeringar i höstens tidtabeller. Vardagsturerna i stadstrafiken minskas med cirka en fjärdedel från och med måndag och preliminärt fram till årsskiftet.
– Vi jobbar hårt för att lösa vår nuvarande resursbrist. Till dess att vi klarar av att hantera den ökade trafikvolymen behöver vi sätta säkerheten och pålitligheten främst, säger Kristoffer Hedenström, trafikchef på Skellefteå buss.

Förändringarna träder i kraft måndag den 2 september. Minskningen av vardagstrafiken varierar något mellan olika linjer i stadstrafiken.
– I grova drag handlar det om att vi istället för turer varje kvart under peak-tider på morgonen och eftermiddagen kommer att köra varje halvtimme istället. Vi behöver frigöra resurser för att kunna fullgöra alla våra uppdrag med nuvarande personalstyrka, säger Kristoffer Hedenström.

Rekrytering prioriterad
Försöken att rekrytera fler busschaufförer har hög prioritet hos Skellefteå buss.
– Det är bara att konstatera att vi inte hittills lyckats rekrytera i den takt som vi hade hoppats trots våra ansträngningar. Vi är långt ifrån unika i branschen utan även i ett nationellt perspektiv råder det brist på busschaufförer. Det kommer att finnas goda möjligheter att få jobb hos oss både idag och i framtiden när kollektivtrafiken blir allt viktigare i ett växande Skellefteå och av allt att döma kommer att skalas upp ytterligare, säger Kristoffer Hedenström, som samtidigt påpekar att det är viktigt att ta hand om de befintliga chaufförerna:
– Vår nuvarande personalstyrka ställer upp på ett fantastiskt sätt och gör allt vad den kan för att lösa vårt uppdrag. Vi behöver se till att de får en rimlig arbetsbelastning och vi varken kan eller vill gå utanför regelverket för hur mycket vi kan nyttja chaufförerna för körning. Säkerheten för både kunder och personal får aldrig äventyras.

Kopplingsmöjlighet och taktfasthet
I och med dem omgörning som nu sker, tillsammans med den tillfälliga neddragningen av helgturerna i stadstrafiken som kommunicerades i fredags, bedömer Skellefteå buss att trafikvolymen blir hanterlig under hösten.
– Förhoppningen är att vi hädanefter ska slippa ställa in turer med kort varsel. Det är viktigt att vi vinner förtroende hos resenärerna och är pålitliga med de giltiga tidtabeller vi nu publicerar på vår hemsida, säger Kristoffer Hedenström.
Positivt är att turtätheten i det nya kollektivtrafiksystemet går snabbt att intensifiera när Skellefteå buss resursmässigt kommer att kunna utöka antalet körningar.
– Det är värt att poängtera att utbudet i det nya systemet är större tack vare kopplingsmöjligheterna mellan de olika linjerna och att vi samtidigt bibehåller taktfastheten som gör att stads- och regiontrafiken numera kommunicerar med varandra istället för att som i det gamla systemet vara helt separerade tidtabellsmässigt, säger Kristoffer Hedenström.

Gemensam resesatsning
Skellefteå kommun ser tillsammans med Skellefteå buss stora vinningar i vad det nya kollektivtrafiksystemet möjliggör för att få fler att välja bussen som alternativ för pendling till arbete, utbildning och fritidsaktiviteter.
– Vi går hand i hand med Skellefteå buss och delar bilden att det nya systemet skapar stor potential för det kollektiva resandet i Skellefteå. I samband med den tillfälliga neddragningen av trafik som nu genomförs jobbar vi gemensamt för att lösa de utmaningar vi ställs inför. När vi har fått alla bitar på plats kommer vi att växla upp i enlighet med ursprungsplanen och erbjuda ytterligare möjligheter för resande i ett växande Skellefteå, säger Robert Nyman, verksamhetschef fysisk planering på Skellefteå kommun.

 

2019-09-11T10:39:37+00:00